sobota 24. října 2020

 Švestka domácí a Květa s Liběnou



Slivoň švestka anebo švestka domácí - Prunus domestica - je známí strom z rodu slivoň. 



Je to peckovice modré až fialové barvy, mírně nasládlé chuti. 
Plody se konzumují syrové, konzervované mražením nebo kompotované, vyrábějí se z nich povidla, plní se jimi ovocné knedlíky, buchty a koláče, suší se nebo se z nich po zkvašení destilací vyrábí slivovice.







Ve střední Evropě má pěstování švestky domácí dlouhou tradici. Je spíše teplomilná a daří se jí velmi dobře v mírném podnebí. 








Švestku by vám ráda představila moje Liběna. 

Má na sobě původní šaty, ještě jsem nebyla schopná této mojí fešandě něco uplést anebo ušít.

Snad se zadaří letos v zimních měsících.

Je to Fashionistas č. 65.






A tahle fešanda je Květa. Také má na sobě původní oblečení.

Tahle holčina je Fashionistas č. 67.








Obě holky pomáhaly sbírat švestky. 

A šlo jim to docela dobře.

Koukejte jak byly šikovné.










A dokonce bylo švestek dost, bylo na koláč i na marmeládu.


Chleba s máslem a švestkovou marmeládou. Do marmelády jsem dala chilli, to je vám mňamka, fakt nelžu. Čestný pionýrský. 

Panenky: Fashionistas č. 65 - zrzavá - tvář Curve
                Fashionistas č. 67 - kaktusová - tvář Summer

Přeji pěknou sobotu
Vaše babička Věrka





6 komentářů:

  1. Věrko, mám ráda švestky jak v knedlících, tak na koláčích. Povidla nedělám, ale kdysi jsem dělávala ze švestek klevelu, je řidší než povidla a hodí se také na chleba, bramborové placky nebo palačinky.
    Měla jsi dvě šikovné a půvabné pomocnice.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já švestky nejraději zavařuju anebo z nich děláme povidla - do buchet.

      Vymazat
  2. Páni, vy jste měli úrodu. My letos nic moc, respektive spíš nic než moc, měla jsem asi dvě naše švestky. Já je miluju, ať už syrové nebo do knedlíků. Povidla nejím, ale sestřenice dělala marmeládu a ta byla tedy luxusní :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Poraď sestřenici - dělám marmeládu s chilli kořením. Fakt bomba, teda mě chutná. Mám ráda pálivé marmelády. Jahodová anebo rebarborová s chilli - lahůdky.

      Vymazat
  3. Hm, to chilli koření slyším prvně, ale může to chuťově ladit. Bez švestkového koláče není pořádný podzim. A holčiny jsou moc pěkné.

    OdpovědětVymazat
  4. Mali ste bohatú úrodu.☺️ Krásne Fashionistas dievčatá a ešte k tomu i šikovné.🙂

    OdpovědětVymazat